« Terug naar het overzicht
Ondernemersfonds Noordwijk; samen investeren

Ondernemersfonds Noordwijk; samen investeren

Opdrachtgever

De Noordwijkse gemeenteraad heeft met ingang van 1 januari 2017 een ondernemersfonds opgericht, voorlopig voor een periode van drie jaar. Het belangrijkste uitgangspunt van het fonds is Noordwijkse ondernemers te ondersteunen in het realiseren van gezamenlijke doelen. Het benutten van gezamenlijk potentieel; ’van ondernemers - voor ondernemers’. Op deze wijze dragen ondernemers zelf actief bij aan versterking van de vitaliteit van de Noordwijkse economie. Het fonds wordt gefinancierd door een verhoging van de gemeentelijke OZB-bijdrage (voor niet-woningen). De aangesloten ondernemers bundelen hun krachten in belangenverenigingen voor de aandachtsgebieden: Horeca & toerisme | Detailhandel | Non-profit | Bedrijventerreinen ('s Gravendijk, Klei-Oost, Space Business Park) |Agrarische sector | Dienstverlening en overige.
 

Vraag

De belangrijkste vraag waarmee Cees van Wijk en Monique Beuk namens NOV naar Concepticus en Steven Boot kwamen was de vraag naar het ontwerp voor een duidelijke, gebruikersvriendelijke website. Waarop Ondernemersfonds Noordwijk duidelijk kon maken wie ze zijn, wat ze doen, voor wie ze werken, waar ze voor staan, hoe ondernemers mee kunnen doen, etc.
Naast een goede website wilde men ook een eigen identiteit en uitstraling. Dus een goed logo en kleurherkenning met een eigen stijl.

Aanpak

Concepticus is aan de slag gegaan met de vraag naar een herkenbare huisstijl. De gekozen kleuren zijn afkomstig uit de huisstijl van de gemeente Noordwijk en vormen een verloop/verbinding tussen de zee (Noordwijk Zee) en het land (Noordwijk Binnen). Ook de gekozen tulpvorm is gerelateerd aan de huisstijl van de gemeente. De cirkelvorm om de bloem benadrukt de eenheid en samenwerking van het Ondernemersfonds. 
Qua kleurgebruik is er gekozen voor een extra kleurenpalet om de 6 sectoren binnen het fonds eigen herkenbaarheid mee te geven en het navigeren op de website te vergemakkelijken. Het geselecteerde lettertype past met zijn ronde vormen bij de toegankelijkheid, transparantie en openheid van het fonds. Van en voor ondernemers is immers het uitgangspunt van het fonds. En daar sluit ook de pay-off ‘Samen investeren’ naadloos op aan. Samen investeren in de groei, bloei en ontwikkeling van Noordwijk. 
Na de ontwikkeling van de huisstijl volgde de website. Steven Boot en Lined BV zijn verantwoordelijk voor de realisatie van een heldere website met duidelijke navigatie.

Resultaat

De eerste reacties van het bestuur van het Ondernemersfonds, ondernemers en leden van de belangenverenigingen zijn erg enthousiast, zowel over de website als de huisstijl.  Een greep uit de reacties:
•    ‘Ziet er mooi uit, rustige uitstraling, professioneel
•    ‘Veel werk verzet’
•    ‘Fijn dat het al zover klaar is’
•    Super dat lid worden van Ondernemersfonds te regelen is via de site
•    ‘Slim dat de database van leden wordt opgebouwd’

Onze (bedrijfs-)namen zijn door het NOV doorgegeven aan de leden. Bovendien hebben ze de fijne samenwerking benadrukt. Naast de enthousiaste reacties hebben we bij K51 ook nog eens 2 overheerlijke taarten van George Vis (Carlo Midiri) ontvangen als dank. 

 
Joustra. Een goed begin...

Joustra. Een goed begin...

Joustra: tegels, sanitair en laminaat. Hoe vertaal je de verschillende bedrijfsactiviteiten van deze ondernemer pur sang naar een passende identiteit met logo, huisstijl, website, bedrijfspand, etc.? Een mooie creatieve uitdaging voor Concepticus…