« Terug naar het overzicht
Geloof en Cultuur; een eigen gezicht

Geloof en Cultuur; een eigen gezicht

Opdrachtgever

Maria ter Zee in Noordwijk aan Zee heeft zich van kerk ontwikkeld tot Centrum voor Geloof en Cultuur (2011).  Een locatie voor activiteiten passend bij geloofsbeleving van deze tijd.  De fusie van 7 regionale kerken tot Parochie Sint-Maarten en de behoefte van bezoekers in de afgelopen jaren hebben in 2016 geleid tot een nieuwe visie op het programma, de functie en de identiteit van het Centrum. En een nieuwe naam; Palliam. Dat staat zowel voor de Latijnse verbastering van de ‘mantel’ van Sint Maarten, als voor het Engelse ‘Pal I am’. 'Ik ben je vriend'. De dagelijkse leiding van Palliam bestaat uit Bertijn Prins (programma), Tiny van Westerop (coördinatie) en Jos Rath (marketing). Samen met veel betrokken vrijwilligers uit Teylingen, Noordwijkerhout en Noordwijk maken ze Palliam samen tot een bijzonder gastvrij centrum aan Zee. En dat alles gebaseerd op het eeuwenoude gedachtengoed van de RK-kerk.

Vraag

Ontwikkel een huisstijl die past bij onze nieuwe naam en identiteit. Een identiteit waar onze bezoekers zich in herkennen en thuis bij voelen. Met herkenbare vormgeving voor het programmaboekje en de website. Daarbij lag er een behoorlijk strakke deadline (i.v.m. de verschijningsdatum van het nieuwe programmaboekje).

Aanpak

Concepticus kreeg een goed doordachte briefing vanuit Palliam. Op basis daarvan heeft hij gekozen voor een invulling van de vraag vanuit Inspiratie, Bezinning en Ontmoeting. Deze drie richtingen heeft hij leidend gemaakt. Ze zijn gekoppeld aan de nieuwe naam én verwerkt in het logo.
Voor het logo heeft Concepticus bewust een handgeschreven lettertype geselecteerd. Dit benadrukt het persoonlijke en menselijk karakter van de organisatie. De rode kleur heeft een relatie met de kleur van de mantel van St. Maarten (de overkoepelende parochie van RK Kerken). De overige tinten uit het samengestelde kleurenpalet zijn afkomstig van de zeven huisstijlen van de deelnemende kerken. De 3-deling en kleurencombinaties ondersteunen de navigatie/ het gebruik van het programmaboekje en de website.

Resultaat

Logo, huisstijl en programmaboekje 2016 zijn ontworpen door Concepticus. En op dit moment is het programmaboekje 2017 in ontwikkeling. Op basis van de identiteitsmiddelen heeft Steven Boot de nieuwe website ontworpen. 

Jos Rath (Palliam): 'Léon stelt gewoon de betere vragen. Vakman. Heeft moed om hart en intuïtie te volgen. Met als resultaat een onderscheidend visueel concept. Weet dit krachtig door te vertalen in alle uitingen. Zíjn verbeelding heeft Palliam de vliegende start gegeven die het centrum ambieerde.'   

 

 
MMD Media. Zocht creatief inzicht in overzicht.

MMD Media. Zocht creatief inzicht in overzicht.

MMD Media zocht een bureau met ervaring in de buitenreclame. Met twintig jaar ervaring in alle facetten van buitenreclame is Concepticus de juiste persoon. En dit praat een stuk makkelijker.


House of Brands: sterke merken.

House of Brands: sterke merken.

49Design merkproducten en woonaccessoires, was op zoek naar een nieuwe bedrijfsnaam en duidelijke positionering. Met een huisstijl passend bij de ontwikkelingen van de organisatie. Concepticus kwam met een conceptuele aanpak en een nieuwe, herkenbare identiteit. En de naam: House of Brands. 

Warmte en service, landelijk perfect geregeld

Warmte en service, landelijk perfect geregeld

Warmteservice is in Nederland één van de grootste aanbieders op het gebied van sanitair-, verwarming- en installatiemateriaal. Zij waren op zoek naar een bureau dat in korte tijd de hele huisstijl kon restylen, rekening houdend met alle communicatiedragers. Concepticus stroopte in samenwerking met Maurice van Berkel de creatieve mouwen op…